Het aardgasverbruik in Nederland is sterk aan het veranderen. Nu gebruikt nog 95% van de huishoudens aardgas om te verwarmen, maar in 2050 moet elke woning van het gas af zijn. 

Het terugschroeven van de Nederlandse gaswinning was in 2018 al goed merkbaar. Toen had Nederland voor het eerst sinds de jaren 60 meer gas nodig dan het zelf produceerde. 

Daarom importeert Nederland gas uit het buitenland. Maar hoe wordt dit aardgas vervoerd en wat zijn de risico’s van de gebruikte methodes? In dit blog vertellen we je over aardgas en het transport van buitenlands aardgas naar Nederland.

Herkomst van aardgas

De gaskraan in Groningen wordt steeds verder dichtgedraaid. Het aandeel van Gronings gas is de afgelopen jaren afgenomen van 29 miljard m³ naar 15 miljard m³ en over 3 jaar moet de gaswinning helemaal gestopt zijn. 

Dit betekent dat het binnenlandse aanbod van gas verkleint. Daarom moet Nederland, zolang er vraag naar is, in toenemende mate aardgas inkopen uit het buitenland. 

Het meeste gas wordt geïmporteerd uit afgelegen gebieden als Rusland en Noorwegen. Hiervan verbruiken we zo’n 38 miljard m³ aardgas zelf en de rest verkopen we door aan omliggende landen. Vanwege de afstand naar deze verre gebieden is transport een belangrijk onderdeel van de aardgasindustrie. 

Lees ook: de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering

Het transport van aardgas

Het transport van aardgas kan op twee manieren: als gas via pijpleidingen of als vloeibaar gas via grote zeetankers. 

Gas via pijpleidingen

Veel gas wordt via pijpleidingen vervoerd. Deze vervoersmethode is efficiënt, maar wel risicovol. Aardgas bestaat voornamelijk uit methaan. Dat is een van de schadelijkste broeikasgassen. Een lek in zo’n pijpleiding zorgt regelmatig voor grote ongelukken en explosies en onontdekte lekken zijn schadelijk voor het milieu. Daarnaast zijn er zorgen over pijpleidingen die kwetsbare gebieden doorkruisen. 

LNG Tanker

Vloeibaar gas via schepen

Nederland importeert ook steeds vaker gas dat met zeetankers wordt afgeleverd. Om deze manier van transport mogelijk te maken, wordt het gas vloeibaar gemaakt. Dan wordt het ook wel liquified natural gas (LNG) genoemd. Voor de hoeveelheid vloeibaar gas dat Nederland importeert, zijn zo’n 40.000 vrachten met grote zeetankers nodig. Zeetankers hebben een hoge uitstoot van fijnstof en CO2. Naast het risico van een lek op zo’n schip, is de uitstoot van het vervoer ook bijzonder schadelijk voor het milieu. 

De prijs van aardgas stijgt

De prijs van aardgas in Nederland wordt steeds hoger. Dit blijft de komende jaren sterk toenemen, mede door de stijgende belastingen op gas. Op lange termijn wordt het gebruik van aardgas onbetaalbaar, vooral voor gezinnen met lage inkomens. Door dit ontmoedigingsbeleid van de overheid zijn steeds meer Nederlanders op zoek  naar een duurzame manier van verwarmen. 

Een voorbeeld van zo’n duurzame verwarmingsbron is biomassa, zoals onze houtpellets. Al onze houtpellets komen uit Europa. Dit in tegenstelling tot vloeibaar aardgas dat van over de hele wereld per zeetanker naar Nederland wordt getransporteerd. Houtpellets zijn qua materiaal en transportmethode beter voor het milieu dan (vloeibaar) aardgas. 

Ben je geïnteresseerd in de duurzame warmte van een pelletkachel? Kom langs in onze showroom en onze specialisten helpen je verder.